Mancare, sanatate, retete

Ce fel de ulei folosim la gatit? Iata ce ar trebui sa stii despre prajeli!

Cand ma gandesc la prajeli si ulei, le asociez cu ceva gras, nesanatos. Toata lumea foloseste ulei, unii chiar prea mult. Eu evit pe cat posibil mancarurile prajite. Ma orientez catre cele la tigaie, cu un strop de ulei sau unt si catre cele la cuptor. Multi vor spune „pai si cum sa traiesti fara sa faci si ceva prajit?”. Se poate, dar asta e alta discutie.

In Romania, cred ca cel mai folosit ulei atunci cand se gateste ceva prajit, este cel de floarea soarelui. Prajelile nu sunt nesanatoase doar din cauza ca sunt prajeli, ci si din cauza uleiului folosit. Pentru cartofi, oua, snitele, piftele, pulpe sau gogosi (cred ca astea sunt in topul prajelilor romanesti), pana cand uleiul nu se innegreste, nu il schimba nimeni. Poate asa se face economie, dar daca citim despre proprietatile uleiului nerafinat, se pare ca facem o greseala folosindu-l la prajit. Aceasta greseala o platim cu sanatatea.

Uleiul de floarea soarelui nerafinat are punctul de ardere cel mai mic, la 107 grade. Asta inseamna ca isi pierde proprietatile foarte repede, moment in care elibereaza substante toxice. De aceea nu ar trebui folosit la prajit si in niciun caz refolosit. Cel rafinat e mai indicat deoarece punctul de ardere ajunge la peste 200 de grade.

Eu nu zic ca nu prajesc nimic pentru ca as minti.

Sotului meu i se face pofta uneori de ceva prajit si ii fac pe plac. Cartofi prajiti nu mananc si eu, dar snitelele imi plac. Intrebarea e daca ma gandesc la uleiul pe care il folosesc. Da, ma gandesc, de aceea folosesc ulei de palmier. Acesta nu isi pierde proprietatile prin prajire, asa ca e cel mai indicat in acest caz. Daca tot mancam ceva nesanatos, macar sa o facem cu cap :). Uleiul de palmier arata ca o untura si se transforma in lichid la o temperatura de peste 24 de grade. Un bidonas de 2 litri (1,8kg) costa aproximativ 22 de lei si in modul in care mancam noi prajeli (adica rar) ne tine cam 8 luni. Destul de economic, nu? Se poate refolosi si nu transmite gust sau miros. De exemplu daca prajesti gogosi si apoi cartofi, nu vei avea gustul sau mirosul de gogosi in cartofi.

Uleiul de floarea soarelui e mai bine de folosit neincalzit, adica la maioneza, icre sau trebuie citita eticheta pentru a vedea daca e rafinat, semirafinat sau nerafinat. Si pentru salata se poate folosi, dar mai recomandat este cel de masline.
Exista alternative pentru mancarurile care ne plac si care sunt atat de… uleioase. Se poate face omleta fara pic de ulei, snitele sau piftele la cuptor, cartofi, pulpe, chiar si gogosi la cuptor, retete la care daca folosim ulei nu punem mai mult de o lingura. Ne trebuie initiativa doar, ca de retete e plin internetul.

Totusi, daca folosesti ulei de palmier la prajit, nu inseamna ca mancarea are mai putine calorii si poti manca oricat, ci este mai putin toxica pentru organism. Evita prajelile pe cat posibil ca sa iti mentii tonusul si greutatea in limite normale.

Tu ai citit eticheta? Ce fel de ulei folosesti?

Pe curand!

Facebook Comments
Cum e sa nu bei suc acidulat?
Kugelhopf la masina de paine - reteta

No comments

Lasă un răspuns