Activitati si jocuri / Parenting

Cum putem stimula limbajul bebelușului în primii doi ani de viață?

Când sunt mici, copiii plâng. Plâng dacă le e cald, dacă le e foame, plâng de dorul nostru, dacă îi strânge o șosetă, dacă sunt nervoși, frustrați sau din alte cauze. Uneori e frustrant și pentru noi să vedem cum le curg lacrimi fără să cunoaștem motivul, tocmai pentru că nu se pot exprima altfel. Am vrea să putem stimula limbajul bebelușului, să ajungem cât mai repede în momentul în care înțelegem ce dorește.

Simțim că ne-ar fi mai ușor dacă ar spune că vrea apă, mâncare, că vrea un obiect sau când îl doare ceva. Ar fi ideal să îl putem convinge să vorbească repede, dar nu ține tot timpul de noi. Putem, totuși, face lucruri care să îl ajute.

Știm cu toții că fiecare om este unic și se dezvoltă diferit, iar bebelușii nu sunt excepții. Contează însă și bagajul genetic pe care îl poartă, mediul în care cresc și atenția care le este acordată.

Orice dorință a bebelușilui este o nevoie care trebuie satisfăcută.

Dacă plânge, e important să îi dăm atenție. Poate uneori nu reușim să ne dăm seama care e problema, însă faptul că îl ținem în brațe, îi arată că suntem acolo pentru el. Cu cât va fi mai mult ținut în brațe, cu atât nevoia lui va fi mai mult satisfăcută, se va simți mai iubit. Este important să se simtă iubit pentru că se crează o legătură strânsă între el și părinți, iar asta îi dă încredere, îl ajută.

De când e mic, e nevoie să îi observăm fiecare pas. Dacă e un copil care se uită atent la fiecare lucru în parte, să îl lăsăm să exploreze mult. Dacă e un copil care iubește să stea între jucării, să îl înconjurăm de lucruri colorate și frumoase. Dacă îi place să se urce peste tot, să îl ajutăm să ajungă sus. Vom observa că fiecare copil are ceva ce îi face plăcere. Trebuie doar să găsim ce anume. Faptul că explorează, e un lucru bun pentru că îl stimulează, îl ajută să învețe, îi dezvoltă creierul.

Copiii mici nu vor să ne facă in ciudă. E în natura lor să scoată lucruri din dulap, să arunce jucării sau mâncare, să deseneze pe parchet sau pe perete, să arunce lucruri în wc. Au nevoie să fie lăsați să exploreze cât mai mult. Cum? Putem face casa sigură pentru ei, adică să se poată deplasa în voie. Să îi lăsăm să deschidă dulapuri, să scoată lucruri. E doar o perioadă care trece, dar din care ei învață lucruri.

Unii copii au o imagine favorită, un animal, un obiect favorit sau poate pe frate sau soră. Faptul că îi place ceva, ne ajută pe noi să îl stimulăm. Îi place lenjeria de pat cu pisici? Îi spunem tot timpul că aceea e pisică. Îi place că se aprinde becul? Îi spunem asta. Îi plac copiii, îi spunem despre ei.

E bine să dăm importanță lucrurilor sale favorite, pentru că acestea îi atrag atenția.

Ca și în cazul adulților, lucrurile favorite captează atenția. Unii copii aruncă jucăriile și nici nu vor să se uite la ele, dar petrec 5 minute cu un pachet de șervețele. Asta ne ajută pe noi să îi dezvoltăm limbajul. În momentul în care îi dăm pachetul de șervețele e de ajuns să îi spunem “șervețele”. Va ține minte, la fel ca alte lucruri pe care le spunem: că mâncăm, că facem baie, că ieșim afară etc.

Mi se pare că e important să observi când copilul reacționează la întrebări și să îl provoci să vorbească. Adică îi arăți în fiecare zi o mascotă sau un obiect și îl denumești. De exemplu: “uite rățușca”. Apoi întrebi: “unde e rățușca?” și arăți spre ea. Vei observa că în jurul vârstei de 8 luni va începe să se uite după ea când întrebi (dacă ai făcut din asta o obișnuință), apoi mai târziu va arăta spre ea cu degetul și în final o va denumi.

E bine să le punem copiilor mici întrebări (chiar și atunci când ei nu vorbesc încă) pentru că așa învață ce vrem de la ei. “Uite pisica. Cum face pisica? Miau!“. Repetând acest lucru, copilul va răspunde la întrebarea “Cum face pisica?” după un timp. Dacă vom întreba “unde e pasărea” și vom arăta cu degetul spre ea, vom observa că după un timp va face și copilul la fel. El învață din asocieri sau prin imitație.

Încurajând limbajul, va vrea să spună tot mai multe.

Poeziile și cântecele pot fi pe placul copiilor. Dacă cel mic râde atunci când repetăm versuri scurte, înseamnă că îi face plăcere. El învață cel mai ușor din joacă, din melodii, mai ales dacă asta îl distrează.

Eu nu sunt adepta scurtăturilor. Pisica nu e “miau”, e pisică. Mașina nu e “bi bi”, e mașină. “Întrerupător” e un cuvânt dificil, dar e bine să îl cunoască așa lung cum e. De ce să învățăm copilul lucruri greșite? Nu putem spune din prima: “Asta e o pisică. Pisica face miau“?

Un alt lucru care cred eu că ajută este starea de spirit din casă. Veselia, mai bine zis. O casă în care oamenii se iubesc, se înțeleg, se ajută, se sprijină, e o casă caldă, în care copiii cresc frumos. Probabil și tu te simți mai bine într-un mediu în care lumea face glume decât într-unul în care lumea se ceartă și altfel te poți concentra la interesele proprii.

Putem stimula limbajul bebelușului arătându-i imagini?

Cred că e foarte important să petrecem timp de calitate cu copilul. Asta înseamnă să ne jucăm cu ei, iar joaca nu înseamnă doar să îl gâdil. La vârsta de un an jumătate – doi ani, a te uita cu copilul într-o carte colorată și a-i denumi animale de exemplu, poate fi o joacă. Dacă el este interesat, înseamnă că îi face plăcere. Deci da, poți stimula limbajul bebelușului arătându-i imagini sau cartonașe cu activități și denumind obiecte. Și nu, nu îl chinui făcând acest lucru.

Ce ai mai putea face în plus pentru a-i stimula limbajul?

Lasă-l să vadă cât mai multe lucruri. Du-l peste tot, explică-i orice.

Lasă-l să te ajute la orice treabă ușoară chiar dacă nu o face bine.

Nu-l compara cu nimeni, niciodată.

Nu fi sarcastic, nu glumi cu el. E prea mic să înțeleagă lucrul acesta.

Nu pune etichete. Nu îi spune că e timid, că nu vorbește, nu râde de el!

Nu râde de felul in care îi ies cuvintele, îl inhibi dacă faci asta. Niciun copil nu vorbește bine de la început.

Încurajează orice încercare și fă din orice eșec o oportunitate de învățare.

Ajută-l să repete, dar nu îl cicăli.

Dacă îți consideri copilul o povară, oprește-te să mai faci asta. El are nevoie de iubire necondiționată.

Nu îl certa, învață-l!

Nu îl lovi, îmbrățișează-l!

Toate lucrurile și toate acțiunile din jurul său îl educă, îl învață, iar limbajul are legătură cu tot ceea ce vede și aude el. Ajută-l să descopere, ajută-l să aibă încredere în el, ajută-l să aibă o stimă de sine crescută. Așa se dezvoltă și limbajul.

Pe curând!

 

 

 

Facebook Comments
Cărțile de parenting au vreun rol în viața de părinte?
Întrebări și răspunsuri la 3 ani și jumătate

No comments

Lasă un răspuns