Diversificare si autodiversificare / Mancare, sanatate, retete

10 sfaturi pentru a-ți ajuta copilul să mănânce mai multe fructe

copilul să mănânce mai multe fructe

Cred că majoritatea părinților pe care i-am cunoscut au spus măcar odată: “copilul meu nu mănâncă destule fructe“. Aceasta e o adevărată provocare, nu-i așa? Ne dorim să le oferim copiilor cât mai multe vitamine și nutrienți în stare naturală. Ei ar mânca toate dulciurile din lume, câteva mâncăruri preferate, iar fructe… cât mai puține, deși noi ne dorim ca lucrurile să stea fix pe dos. Dacă și tu cauți soluții la această problemă, astăzi vreau să îți ofer cateva sfaturi care să îți ajute copilul să mănânce mai multe fructe.

Dezvoltarea copiilor este foarte diferită de la caz la caz. Unii mănâncă orice și oricând, unii selectează, unii nu mănâncă aproape deloc. Noi ne panicăm, ne dăm de trei ori peste cap să îi vedem cu greutatea în grafice. Mergem pe la medici, îi cântărim, citim, dar totuși, câteodată, socoteala noastră nu se potrivește cu a copilului. Sfaturile mele pentru tine sunt acestea:

1. Exemplul personal

Primul lucru pe care vreau să îl faci este să te gândești la obiceiurile alimentare din familie. Tu câte fructe mănânci? Care sunt gustările obișnuite din familia voastră? Cât de des cumperi fructe și unde le depozitezi? Câte fructe arunci din cele pe care le cumperi? Probabil unele dintre aceste lucruri ar trebui schimbate, iar tu trebuie să afli care.

Aș vrea să știi că aproape toți copiii preiau obiceiurile părinților. Dacă de când se nasc locuiesc împreună cu un bol mare de fructe din care fiecare membru consumă regulat, jumătate din treabă e ca și făcută. Dacă, însă, copilul te aude vorbind cu cineva că ție nu îți plac fructele, că nu îți vine să le mănânci, că îți provoacă aciditate sau nu te vede efectiv consumând, te poți aștepta ca nici el să nu mănânce.

Ce ai putea face? Gândiți-vă la schimbări, toți cei din casă. Gustările sănătoase sunt pentru toți membrii familiei. Mâncăm fructe pentru că ne oferă o grămadă de beneficii, nu pentru că așa zice mama sau tata. Deci predă-i copilului această lecție prin exemplul personal, nu cicălindu-l! Iar acesta să devină un mod de viață.

2. Gustările

Știi că atunci când copiii se joacă, consumă energie și li se face foame? Până când ajungeți acasă să luați masa, e un prilej grozav de a servi fructe. Câteva felii de mere, de piersică sau ce fructe de sezon sunt, se păstrează  foarte bine într-o caserolă mică. Vor mânca aproape orice dacă sunt lihniți.

E o modă la noi în țară să plimbăm copilul în carucior sau tricicletă cu o pungă de pufuleți în față. Apoi ne plângem că nu reușim să îl convingem să mănânce fructe. Eu cred că gustările dintre mese păcălesc stomacul pentru un timp, dar nu îl păcălesc sănătos. Cred că după alt tip de gustare trece și pofta de fructe.

Ce ai putea face? Când mergi în parc sau în altă parte, pune în pachet și ceva fructe. Renunță la obiceiul de a cumpăra covrigi sau de a lua pufuleți de acasă. Lasă copilul să zburde mult și când face o pauză servește-l cu un fruct pe care știi că îl preferă. O variantă grozavă este să servești toți copiii cu care se joacă copilul tău în acel moment. Se vor lua unul cu altul și vor mânca fără să se gandească la refuz. Dacă nu crezi că se păstrează bine, poți lua o pungă de fructe deshidratate.

Inghetata fructe

3. Modul de prezentare

Închipuie-ți că ai în față două farfurii. Una e cu mere întregi, murdare, iar alta cu felii de măr curățate de mijlocul cu semințe. Pe care o preferi? Eu aș mânca felii, probabil la fel ca ca tine și copilul tău. Pregătește-i și tu, într-o farfurie, câteva fructe spălate, gata de mâncat și lasă-i-le la îndemână. Crede-mă, e mai simplu așa (pentru el) decât să îl anunți: “vezi că ai fructe în bucătărie. Să le speli înainte!”. Dacă îi spui așa, va prefera o pungă cu ceva de ronțăit.

Ce mai poți face? Dacă ai timp și vrei să îți dai și mai mult silința, poți pregăti tot felul de lucruri din fructe. Poti face jeleu, înghețată sau poți pur și simplu aranja fructele în așa fel încât să iasă ceva pe placul celui mic: un elefant, un șoricel, pisică, o balenă etc.

4. Schimbă des meniul.

Toți ne saturăm dacă mâncăm același lucru mai mult timp. Copiilor le plac schimbările de genul acesta, mai ales dacă nu au un fruct preferat.

Ce puteți face? Puteți alege două, trei fructe diferite în fiecare săptămână. De exemplu acum mâncăm mere și struguri, săptămâna viitoare alegem mure, afine și pere. Apoi pepene roșu sau galben și tot așa.

5. Alegerile îi aparțin

Copiii au nevoie să facă alegeri, iar faptul că îi permiți să aleagă ce fruct dorește, îi dă încredere în sine. Se simte “băgat in seamă”, va fi mai dispus să consume fructe și în plus își va satisface temporar nevoia de control, deci va fi mai cooperant.

Faptul că mergeți împreună la cumpărături este și o oportunitate grozavă să discutați despre tipurile de fructe. Copilul învață foarte ușor, doar prezentându-i variante diferite. Dacă sunteți la supermarket, îl poți lăsa să pună fructe singur în pungă și să le ducă la cântărit. Se va simți util și mândru de el. Puteți povesti despre cum o să mâncați acasă fructe, despre spălatul lor sau orice altceva. Poți chiar să îl lași să le spele și să le taie. Iar în final, tot timpul acesta petrecut împreună va ajuta enorm relația dintre voi.

Smoothie

6. Sucul natural

Știm că cel mai mare aport de vitamine îl luăm din fructele proaspete, aflate în starea lor naturală. Este păcat să aruncăm pulpa, dar există situații în care copiii refuză fructele din cauza texturii (și nu numai).

Ce poți face? Poți prepara sucuri de fructe sau smoothie-uri. Ca să arate delicios, putem aranja paharul cu ajutorul unui pai, umbreluță sau cu un alt decor.

7. Înțelege mecanismul

O lecție despre vitamine, despre cum corpul nostru are nevoie de ele, despre importanța fructelor și legumelor în viața noastră este necesară pentru un copil care nu iubește fructele. Dacă aveți posibilitatea, mergeți vara într-o livadă unde să vadă exact cum arată pomii fructiferi, cum se coc fructele. Pentru copii, experiențele de acest gen sunt importante și le oferă informații suplimentare prețioase.

Ce poți face? Nu insista cu informații grele, spune-i lucrurile concis, pe înțelesul lui. Arată-i imagini pe internet, învață-l despre corpul uman, despre digestie, despre cum ajung vitaminele în corpul nostru. Cumpăra cărți pentru copii din care puteți citi împreună lucruri noi și interesante.

8. Lumea din jur

Atunci când știi că ai un copil care nu prea vrea fructe și vrei să faci ceva diferit, să schimbi situația, caută să nu aveți spectatori. În general, lumea din jur se bagă în seamă aiurea: “uite, mănânc și eu, iam iam iam!” deși persoana nu bagă nimic în gură. Sau: ” dau mâncarea la cățel dacă tu nu o vrei”. Sau: “vai, ce rușine că nu mănânci fructe”. “Dacă nu papi tot, plec de la tine!”. Ați înțeles ideea…

Deși lor li se pare că sunt de ajutor, nu sunt! Doar deranjează momentul, fac copilul să se rușineze, să se ascundă, să refuze mai tare, să plângă. Deci nu, nu e o variantă grozavă să aveți lume în zonă. Faceți momentul să fie unul relaxant, vesel și din care aveți doar beneficii.

9. Nu-l presa! Nu-l stresa!

“Astăzi nu ai mâncat fructe. Ia să văd că mananci acum!”. Probabil mulți părinți spun asta cand văd că cel mic nu are nicio intenție. Eu nu cred că e o variantă bună. Copilul este cumva obligat să mănânce și în viitor nu își va forma un obicei. Nimănui nu îi face plăcere să mănânce forțat. Dacă facem asta, creierul copilului va asocia mâncatul fructelor cu o obligație, iar obligațiile nu ne sunt pe plac, nu?

Ce poți face? Ia două fructe și întreabă: “pe care îl vrei?”. Sau mănâncă cu poftă fără să îl întrebi dacă dorește. Copiii sunt curioși. Poți inventa un cântec despre fructe, poți să te folosești de reclame pe care el le cunoaște. Dacă două căpșuni dansează pe masă și fac copilul să râdă, când vor sări spre gura lui, eu cred că le va primi.

10. Varianta care sigur face copilul să mănânce mai multe fructe

Eu nu cumpăr kiwi în general. Cel din supermarket nu e dulce, chiar dacă îl mai țin în casă câteva zile. Probabil știi. Dar știi că niciodată nu îl refuz în salată de fructe? Mamăăă, îmi lasă gura apă când mă gândesc ce salată de fructe îmi iese. Eu folosesc banane, kiwi, mere, pere, ananas din conservă (Dole, că nu are zahăr) și uneori și alte fructe de sezon. Le tai mici și le mănânc așa, cu lingura.

Ananasul, banana, para oferă multă dulceață, așa că nu simți ideea de fructe brute. E o combinație absolut perfectă, iar pentru cei mai mari merge și o cupă de înghețată de vanilie sau frișcă. Vă recomand să încercați!

La fel de bine puteți folosi fructele blenduite împreună cu budincă de chia, de tapioca, cu griș cu lapte etc, sau tăiate bucăți în iaurt. Puteți folosi avocado în orice salată sau pe pâine împreună cu alte ingrediente. Puteți să vă puneți imaginația la lucru și să inventați și alte variante care să ajute copilul să mănânce mai multe fructe.

Tu ce secrete sau sfaturi ai pentru a face asta? Spune-ne și nouă!

Dacă îți plac articolele mele și vrei să fii la curent cu fiecare postare, mă poți urmări pe pagina de Facebook!

Facebook Comments
7 variante de mic dejun pentru copii mici și mari
Rețetă simplă și rapidă de pancakes pentru copii

No comments

Lasă un răspuns