Diverse

Bulina, mecanism de recompensă sau pedeapsă la grădiniță – Pro sau contra?

Recompensă sau pedeapsă

Astăzi, când l-am luat pe Edy de la grădiniță, am observat că avea o bulină colorată în piept. L-am întrebat de ce și mi-a zis: “Pentru că am promis că o să dorm”. Alte dăți mi-a spus că a răspuns la o întrebare sau că a zis poezia. În alte zile nu știa de ce a primit. M-am întrebat dacă acest lucru îl motivează. Oare acest tip de recompensă este potrivit pentru copii?

La grădinița la care merge Edy se oferă mai multe culori de buline. Cele negre sunt pentru “obraznici” iar restul pentru activități făcute bine. Știu că mulți părinți și cadre didactice folosesc acest mecanism pentru a-l determina pe copil să facă lucrurile așa cum i se spune. Dar oare efectele ei sunt bune?

Noi nu folosim pedepse sau recompense acasă. Am încercat o singură dată să îi ofer steluțe, după ce m-a convins o carte că ar putea funcționa în cazul renunțării la scutece. Nu mi s-a părut că a avut rezultatele pe care le așteptam. Mi-a părut rău că m-am lăsat influențată, deci nu am mai recurs la acest tip de recompensă apoi.

Unii copii nu încearcă să facă lucruri mai bine ca să primească recompensă

Am observat că Edy nu pune preț pe bulina de la grădiniță sau cel putin nu își exprimă această bucurie. Se comportă ca și cum nu e ceva pentru care ar trebui să își dea silința. Dar mă gândesc că există copii care pun preț mare pe asta. Ioana de exemplu, la vârsta ei de 1 an și 8 luni se bucură de fiecare dată când cineva o aplaudă sau îi zice Bravo. Câteodată ia bulina pe care o poartă Edy și și-o lipește în piept.  Și aplaudatul sau cuvântul Bravo sunt moduri în care îi recompensăm pe copii, nu?

Noi încercăm pe cât posibil să nu folosim aplauzele sau cuvintele de laudă și să scoatem în evidență calea care a dus la succes: “Cum ai făcut asta?”, “cred că ai răspuns la întrebare pentru că te-a interesat subiectul și ai tinut minte”, “cartea din care ai învățat ți-a fost de mare ajutor” etc. Mi se pare o alternativă foarte bună la laudă și îl provocăm să realizeze ce a făcut ca să ajungă la un rezultat bun.

Efectele bulinelor oferite ca recompensă sau pedeapsă la grădiniță

Fiecare dintre noi este unic. Avem calități și defecte, abilități și aptitudini. Copiii noștri la fel. Dar oare atunci când cineva poartă o bulină în piept nu poartă un fel de etichetă? Bulina neagră “spune” că e rău, celelalte “spun” că e bun. Dar copiii nu sunt răi sau buni. Sunt copii cu comportamente diferite, nu-i așa? Bulina pune etichetă pe copil, nu pe comportament, iar asta are efect negativ pe termen lung și scurt.

Atunci când cineva poartă o etichetă devine ce spun alții că e, nu ceea ce simte că e. Își pierde unicitatea, încrederea de sine și motivația de a deveni o variantă mai bună a sa. Aceasta are efect pe termen lung.

Atunci când creștem, avem nevoie să luăm decizii. Dar daca noi ne-am pierdut unicitatea și ne raportăm la ceea ce zic ceilalți, oare mai putem lua decizii? Când facem ceva și primim recompensă, probabil ajungem să facem acel ceva în maniera în care ni se cere, doar pentru că primim ceva. Nu facem nimic special și unic, pentru că așa ni se cere și ne obișnuim astfel.

Bulina neagră de la grădiniță este simțită ca un fel de pedeapsă, așa încât produce multă frustrare. Copilul devine furios, stima sa de sine scade, se simte rușinat, devalorizat, se consideră copil rău, iar asta nu îl face să își schimbe comportamentul în bine. Începe să își accepte eticheta si situația se înrăutățește pe parcurs.

Mă întreb cum ne-am simți noi dacă șefii de la job ne-ar da buline colorate in functie de randamentul nostru din ziua respectivă. Nu e nimic diferit în cazul copiilor.

Ce am putea face să schimbăm acest obicei?

 

Te astept si pe Facebook Emotiidemamica.ro daca vrei sa fii la curent cu urmatoarele postari de pe blog!

 

Facebook Comments
Cum sunt eu, acasă, în viața de zi cu zi?
Când educatoarea nu e pe aceeași lungime de undă cu părinții

No comments

Lasă un răspuns